Hoe beheer ik de rechten in de DVP-portal?
De DVP-app en de DVP-portal bieden veel mogelijkheden. Maar niet iedereen mag gebruikmaken van al die mogelijkheden. De mandaatbeheerder van jouw organisatie kan per medewerker de mogelijkheden bepalen en instellen. Wie mandaatbeheerder is van jouw organisatie, kun je vinden door naar de overzichtspagina te navigeren via het groene menu aan de linkerzijde van de portal. Op de overzichtspagina vind je aan de rechterzijde de gegevens van de mandaatbeheerder.
Waar kun je rechten instellen?
Het toekennen van rechten aan een gebruiker kan op twee plaatsen:
-
- in de laatste stap bij het invoeren van een nieuwe medewerker
- in het profiel van een medewerker via het tabblad ‘rechten’
Het instellen van rechten heeft altijd betrekking op de DVP-app en de DVP-portal.
Basisfunctionaliteit
Elke medewerker heeft een aantal basisfuncties.
Basisfuncties van de DVP-portal
- Inzien eigen profiel.
- Uploaden en wijzigen (eigen) pasfoto.
- Wijzigen van de primaire werkgever.
Basisfuncties van de DVP-app
- Eigen pas en passen van andere pashouders scannen: paspoort met pasfoto, naam en bedrijf zijn zichtbaar.
- Ook certificaten op de gescande pas zijn zichtbaar.
Welke rechten zijn er nog meer?
Naast deze basisrechten kan een gebruiker onderstaande extra mogelijkheden krijgen.
- Organisatiegegevens aanpassen: invoeren en wijzigen van de organisatiegegevens, zoals postadres en algemeen e-mailadres. In veel gevallen doet iemand van personeelszaken dat.
Deze rechten bieden geen extra mogelijkheden voor de DVP-app. - Gebruikers en pashouders toevoegen, medewerkers uit dienst melden, wijzigen van persoonsgegevens:
- geeft toegang tot het complete medewerkersoverzicht van de eigen organisatie. Daaraan kunnen nieuwe medewerkers worden toegevoegd.
- Geeft het volledige beheer over medewerkers. Zoals certificaten uitgeven en intrekken, nieuwe passen aanvragen en noodpassen uitgeven en rechten van gebruikers bepalen.
- Biedt de mogelijkheid een totaaloverzicht van alle medewerkers, pashouders en noodpassen te downloaden naar Excel.
Deze rechten bieden geen extra mogelijkheden voor de DVP-app.
- Overtredingen melden: deze rechten worden toegekend op basis van het certificaat Veiligheidsinspecteur. Deze functionaliteit is niet handmatig aan te passen. Alleen personen die het certificaat Veiligheidsinspecteur hebben behaald, krijgen automatisch deze rechten:
- melden en afhandelen van overtredingen die een pashouder begaan heeft, kan via de DVP-portal.
- Inzien van alle zelf gemelde overtredingen.
- Totaaloverzichten van overtredingen downloaden naar Excel.
- Melden van een overtreding bij een pashouder via de DVP-app.
- Dagpassen aanvragen: hiermee kan de pashouder dagpassen aanvragen voor incidentele bezoekers.
- Pashouders aan- en afmelden op projectlocatie: als dit is ingesteld kan de desbetreffende persoon met zijn DVP-app ook mensen aan- en afmelden op locatie. Dit doen ze door de QR-code op een DVP-pas te scannen. Personen met een veiligheidstaak krijgen dit recht automatisch, omdat zij uit hoofde van hun functie een DVP-pas moeten kunnen controleren. Het is ook mogelijk om handmatig dit recht aan iemand toe te kennen.
De volgende personen met een veiligheidstaak krijgen dit recht automatisch, op grond van hun certificaat voor deze veiligheidstaak.- LWB – leider werkplekbeveiliging
- LLV – lokale leider veiligheid
- BBD – begeleider buitendienstgesteld spoor
- GW – grenswachter
- vhm – veiligheidsman
- lwb-metro – leider werkplekbeveiliging metro
- llv-metro – lokale leider veiligheid metro
- vhp-metro – veiligheidspersoon metro
- bzb-metro – beperkt zelfstandig betreder metro
- Taak Eigen Veiligheid: de functionaris heeft het recht om zichzelf aan- en af te melden.